23948sdkhjf

Dyster framtid för handeln

November månads handelsbarometer visar att den senaste tidens ekonomiska oro satt tydliga spår i handlarnas framtidstro. Den psykologiska effekten hos konsumenterna är uppenbar, säger Yvonne Ingman, vice vd i Svensk Handel.

Framtidsindikatorn som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den totala detaljhandeln sjunker med 12 enheter jämfört med förra månadens mätning. Även när det gäller försäljningsutvecklingen i den egna butiken tilltar handlarnas pessimism. Andelen handlare som spår att antalet medarbetare kommer att minska de kommande tre månaderna ökar också i november månads mätning. Detta gäller för både detaljhandeln i stort och för den egna butiken. – I takt med den tilltagande finanskrisen och de ökade varslen är det inte förvånande att handlarnas tilltro också till den egna butikens försäljning framöver nu sjunker. Handlarna märker av den psykologiska effekten hos konsumenterna. De håller hårdare i plånboken med anledning av debatten om sämre tider, säger Yvonne Ingman, vice vd i Svensk Handel. På frågan om konsumenternas köpbeteende förändrats, svarar hälften av handlarna att konsumenterna nu köper färre varor än tidigare eller efterfrågar billigare alternativ. – Den volymminskning som detaljhandeln noterade i september var trots allt marginell och julhandeln som står för dörren ger handeln en god chans att öka försäljningen under den närmaste tiden, säger Yvonne Ingman. Vad gäller ekologiska produkter svarar drygt hälften av handlarna att de inte tror att efterfrågan kommer att påverkas av den vikande konjunkturen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125