23948sdkhjf

Årets julklapp är en upplevelse

På torsdagsmorgonen presenterade Handelns Utredningsinstitut, HUI, Årets julklapp: upplevelsen.

- Valet är väl underbyggt. Vi följer trenderna hela året, och ser vad som driver försäljningen i olika branscher, säger Emma Hernell på HUI. Upplevelser har börjat paketeras snyggt och säljas i detaljhandeln. Det kan handla om allt från en färd med stridsplan till brunch för två. - Suget efter upplevelser har att göra med att människor vill ha en innehållsrik fritid. Upplevelsen uppfyller samtliga kriterier som vi ställt upp för Årets julklapp, den säljs i stora volymer, säljs på nya sätt i nya sammanhang, och speglar den tid vi lever i, säger Emma Hernell. HUI har utsett en produkt till Årets Julklapp sedan 1988. Produkterna har genom åren varit stora som små, dyra som billiga, men Årets Julklapp har alltid givit upphov till diskussioner. För att en produkt ska bli utvald till Årets Julklapp skall något eller flera av följande kriterier uppfyllas: Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året. Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter. Produkten skall representera den tid vi lever i. Årets julklapp under 20 år 1988 Bakmaskinen 1989 Videokameran 1990 Woken 1991 CD-spelaren 1992 TV-spelet 1993 En doft (parfym) 1994 Mobiltelefonen 1995 CD-skivan 1996 Internetpaketet 1997 Det elektroniska husdjuret 1998 Dataspelet 1999 Boken 2000 DVD-spelaren 2001 Verktyget 2002 Kokboken 2003 Mössan 2004 Den platta TV:n 2005 Ett Pokerset 2006 Ljudboken 2007 GPS mottagaren

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062