Förtäckt aktivitet vässar butiker
Att få ett kvitto på hur butikens personal jobbar – det är tanken med mystery shopping, eller shoppingobservation. Fenomenet innebär kort sagt att certifierade observatörer tittar extra noga på förutbestämda frågor under ett potentiellt inköp. Observatören ska låtsas vara intresserad av en vara och på samma gång se hur butiken ser ut och hur säljaren man har kontakt med -jobbar. Sedan får butiken en skriftlig rapport om den potentiella kundens shoppingupplevelser, helt anonymt via en databas. Telia har jobbat med mystery shopping-företaget See You i två år. – Säljarna är avidentifierade så det går inte att lista ut vem det handlar om. Inte heller observatörerna är identifierbara, säger Martin Källgård, regionchef för Telias butiker i centrala Stockholm. I Telias butik på Kungsgatan i Stockholm köar man med nummerlapp. När mitt nummer ropas upp slår hjärtat ett extra slag. Har jag tänkt igenom de frågor jag ska ställa som observatör, tänker jag. Men egentligen är inte frågorna så svåra, utan samtalet går lite av sig själv. – Jag behöver en telefon, en mobil, säger jag.