E-handeln fortsätter att växa
Prognosen för e-handelns omsättning 2008 är att den för första gången passerar 20 miljarder kronor, och landar på 20,7 miljarder kronor. Därmed väntas den utgöra cirka 4 procent av den totala detaljhandeln. – E-handelns tillväxt har mattats av något jämfört med tidigare. En ökning på 15 procent i ekonomiskt svaga tider är ändå ett styrkebesked och pekar på att e-handelns utveckling är strukturell snarare än konjunkturell. En beteendeförändring hos både konsumenter och företag bidrar till en ökad tillväxt för e-handeln säger Jessica Lindblom, analytiker på HUI. Försäljningen över internet ökade under årets tredje kvartal med 14,7 procent. Det trots att konjunkturen är svagare och resulterar i lägre tillväxttal för den traditionella detaljhandeln. Av e-handelsföretagen väntar 45 procent att försäljningen ska öka de närmaste sex månaderna. Vid den förra mätningen, kvartal två i år, trodde 58 procent att försäljningen skulle öka. Samtidigt tror en av tre, eller 32 procent, att försäljningen ska vara oförändrad. Det visar siffror från E-barometern från Posten och Handelns Utredningsinstitut, HUI, som presenteras i dag.