23948sdkhjf

Apotekets koncept säljer varor av sig självt

Att titta in på Apoteket Shop ska vara lite som att gå på museum – lärorikt och lustfyllt. Varje prydligt exponerad varugrupp är försedd med en pedagogisk skylt som talar om vad produkterna används till.

Apotekspersonalen utstrålar kompetens i sina vita rockar. I sann Apotekettradition är de bra på att ge råd. Apoteket Shop startade för tre år sedan med syfte att öka tillgängligheten till receptfria läkemedel. Butikerna är små, och finns i lägen där det rör sig mycket folk, och de har samma öppettider som omkring-liggande handel. – Tidigare kom kunderna till Apoteket när de skulle hämta medicin. Apoteksbesöken var oftast behovsstyrda. Apoteket Shop drar spontan-kunder som slinker in när de är ute och handlar, för att se om det finns någon prisvärd ny skönhetsprodukt eller något till husapoteket. Butikerna är inriktade på hälsa, välbefinnande och förebyggande vård, säger Johan Henriksson, chef för Apoteket Shop. Han förklarar att butikernas utformning och personalens kompetens och arbetssätt är en genomtänkt helhet. Den tydliga exponeringen av varorna i block gör att kunden lätt hittar fram till rätt hylla. Personalen tar ofta kontakt ute vid hyllan för att kunna guida kunden rätt i utbudet. – Det finns alltid farmaceuter i butiken. Apoteket Shop-konceptet handlar i hög utsträckning om att öka tillgängligheten till personalens kompetens, säger Johan Henriksson. Nils Tunbjer , vd för Bas Brand Identity, som designat Apoteket Shop, förklarar att butikerna i hög grad är utformade för att göra säljjobbet utan så stor hjälp av personliga säljare. Han förklarar att Apotekets personal inte är säljare i vanlig mening, utan att de har ett regelverk att följa som innebär att de ska ge producentneutrala råd. – Vi har skapat en kommersiell säljstyrning som aldrig funnits hos Apoteket förut. Hyllorna, kassorna och kampanjställen utnyttjas för att exponera varorna så tydligt som möjligt, säger han. Nils Tunbjer berättar att det till konceptet hör en kommersiell kalender, som innebär att man lyfter fram olika typer av produkter under olika årstider. – Det blir kampanjer för vitaminer och förkylningsprodukter till hösten, medan solskydd och fästingplockare störtexponeras till badsäsongen, säger Nils Tunbjer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063