Det viktiga är väl välgörenheten?
Tyvärr går inte alla som på rosa moln. På vissa håll gnatas det om vilket rosa band som är det bästa och om vems månad oktober egentligen är. Bröstcancerföreningen säljer ett mörkare rosa band än Cancerfondens ljusrosa variant. Den första skänker enligt uppgift sin vinst enbart till finansiering av bröstcancerforskning, den andra till bröstcancerforskning samt till informations- och kunskapsspridning om densamma samt till finansiering av grundforskning om cancer. Vissa bröstcancerföreningar tycker att de borde få ha oktober månad för sig själva och att Cancerfonden borde hålla till godo med årets övriga tio månader. September är nämligen också bokad, då till Bröstcancerföreningens blåa kampanj mot prostatacancer. All heder åt Bröstcancerföreningen – men även till Cancerfonden. Ärligt talat: spelar det så stor roll vem som var först? Är inte det viktiga att pengar trillar in och att de går till den viktiga forskningen om bröstcancer, på ett eller annat sätt? Att välgörenhet görs synlig och tillgänglig och får folk att vilja vara med och stödja forskningen? Och att man äntligen hittat en hållbar plattform där olika intressen kan mötas och skapa ”vinna-vinna”-situationer? Handeln gör en stor och viktig insats, och hjälper svenska folket att vänja sig vid att skänka pengar till välgörande ändåmål. Förhoppningsvis leder det till fler kommersiella och välgörenhetskampanjer som går hand i hand.