23948sdkhjf

Rosa Bandet kritiseras för insamling

UPPDATERAD Rosa Bandet som har sin stora insamling tillsammans med bland andra Svensk Handel under oktober kritiseras i dag i Svenska Dagbladet.

Enligt tidningen har svenska folket totalt samlat in 172 miljoner kronor till och med 2007 i samband med Rosa Bandet-kampanjen. Mellan 2003 och 2007 har 54 miljoner kronor gått till bröstcancerforskning, 39 miljoner kronor till forskning kring annan cancerforskning, 35 miljoner kronor till informationsarbete om cancer och 44 miljoner kronor till verksamhetskostnader, uppger tidningen. Cancerfonden särredovisar inte kampanjen och därmed blir det otydligt för den som vill veta exakt vart pengarna går, skriver tidningen och hänvisar till att Cancerfonden bland annat inte redovisar vart pengarna går på sin hemsida. – Vi är medvetna om att webben inte ger adekvat information om våra olika forskningsanslag, säger Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd till tidningen. Av de pengar som samlas in går ungefär en tredjedel av pengarna till bröstcancerforskning. Pengarna går också till grundforskning inom cancer och till information för att öka medvetenheten om bröstcancer. Dessutom går drygt en fjärdedel till insamlings- och administrationskostnader, uppger tidningen. Enligt Cancerfondens generalsekreterare Ursula Tengelin går 74 procent av pengarna till ändamålet från kampanjen: – Vi anser att Svenska Dagbladets redovisning av vart pengarna från Rosa Bandet-kampanjen går är missvisande, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare till Dagenshandel.se. I enlighet med Rosa Bandet-kampanjens grundidé driver Cancerfonden kampanjen med syftet att öka medvetenheten kring bröstcancer och att samla in pengar till forskning. – Utifrån kampanjens syfte går 74 procent av de insamlade medlen till detta ändamål. Att endast spegla hur mycket pengar som går till bröstcancerforskningen och helt utesluta de pengar som går till att öka kunskapen om sjukdomen, och då främst vikten av tidig upptäckt, samt finansiering av grundforskning som också är nödvändig i kampen mot bröstcancer, skapar en missvisande bild av kampanjen, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078