Kappahl siktar in sig mer på män
– Vi vet ju att Kappahl är väldigt välkänt som varumärke. Till oss har kvinnor och barn kommit och handlat i alla år. Men undersökningar som vi gjort visar att många män fortfarande inte känner att de kan köpa kläder hos Kappahl. De förknippar helt enkelt namnet Kappahl med kvinnliga plagg, säger Christina Legefors, marknadsansvarig för herrsidan samt underkläder på Kappahl. Försäljningen av herrkläder står för ungefär 20–25 procent av Kappahls totala omsättning. Den delen vill man nu successivt öka, men utan att inledningsvis slå allt för mycket på trumman. Enligt Christina Legefors finns det därför för närvarande inga planer på att till exempel öppna några shop-in-shop under namnet Kappahl Man. – Men eftersom vi inte vet vad som händer längre fram, tyckte vi att det var lika bra att registrera in Kappahl Man som ett varumärke redan nu. Även om det inte blir några egna butiker kommer herrsortimentet att förstärkas. Herravdelningarna ska därtill göras, som Christina Legefors uttrycker det, ”mer manliga”. Hon påpekar också att det nya namnet gör att Kappahl bättre kan profilera sig mot manliga konsumenter både när det gäller annonsering och sponsring. – Programmet Hockeykväll i SVT sponsras till exempel av oss. Det blir mycket tydligare vilken målgrupp vi vänder oss till om det står Kappahl Man och inte enbart Kappahl i eftertexten. Hon tillägger att Kappahl i sin marknadsföring hittills företrädesvis riktat sig till kvinnorna, bland annat genom kampanjen ”You look great”. I fortsättningen ska det bli fler kampanjer som som vänder sig direkt till männen. – Vi ser en stor potential framöver för herrkläder, eftersom yngre män blir mer och mer intresserade av sitt yttre.