23948sdkhjf

Engångspost lyfte Krafts resultat

Försäljningen av frukostdivisionen Post gjorde att livsmedelsgiganten Kraft, som bland annat äger Marabou, Gevalia och Estrella, mer än dubblade sin vinst under tredje kvartalet.

Krafts vinst steg till 1,4 miljarder dollar under perioden juli - september mot 600 miljoner samma period i fjol. Men minus intäkterna från försäljningen av Post-divisionen hade resultatet hamnat på samma nivå som fjolårets, trots att nettoinkomsterna under kvartalet ökade med drygt 19 procent till 10,5 miljarder dollar. Skälet till det anges i rapporten bland annat vara ökade räntekostnader och höjda råvarupriser. Men Irene Rosenfeld, koncernchef och styrelseordförande i Kraft, anser ändå att bolaget med tanke på den finansiella oron gjort ett starkt kvartal. – Jag är speciellt nöjd med att vi ökade volymerna mer än vad vi hade väntat oss trots den ekonomiska situationen i världen. Kraft omsatte förra året 37 miljarder dollar och säljer sina produkter i 150 länder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062