23948sdkhjf

Odd Molly går som tåget

Trots hotet om lågkonjunktur i handeln har inte modeföretaget Odd Molly sett något av detta. Delårsrapporten visar att nettoomsättningen under det tredje kvartalet ökade med 64 procent.

För det tredje kvartalet, den 1 juli till den 30 september, ökade nettoomsättningen 96,7 miljoner kronor (58,8). Resultat efter skatt uppgick till 18,2 miljoner kronor (9,1) och resultatet per aktie var 3,2 kronor (1,6). Ordervärdet för vår och sommar 2009 visar en ökning på 12 procent jämfört med försäljningen 2008. Det visar Odd Mollys delårsrapport för de första nio månaderna. ”Ser man utvecklingen på rullande 12-månadersbasis har vi mer än fördubblat omsättningen medan resultatet ökat med närmare 250 procent. Hävstångseffekter i form av stärkta marginaler visar att vi börjar dra nytta av att vara en större aktör”, skriver vd Christina Tillman i en kommentar. Sett till niomånadersrapporten, från 1 januari till 30 september, ökade nettoomsättningen med 109 procent till 224,5 miljoner kronor (107,3). Rörelseresultatet ökade till 57,9 miljoner kronor (17,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 25,7 procent (16,6) och resultat efter skatt var 42,1 miljoner kronor (12,8). Resultat per aktie uppgick till 7,3 kronor (2,4) (baserat på genomsnittligt antal aktier). ”Införsäljningen av SS09 visar på fortsatt tillväxt jämfört med förra året. Lagda order för det första halvåret 2009 uppgår till drygt 138 MSEK, vilket är en ökning med 12 procent. Vi är väldigt nöjda med utvecklingen på de flesta av våra marknader, medan ett par marknader uppvisade en större försiktighet än tidigare”, skriver Christina TIllman. I februari öppnat Odd Molly sin första pilotbutik i Sverige, Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078