Livsmedelsverket tackar Delicato
Delicato gjorde reklamaffischer med chokladtårtor med ett nyckelhål i florsocker och texten ”nyckehålsmärkt” på. Det gillade inte Livsmedelsverket som anser att det är ett varumärkesintrång. Delicato medger att de gjort ett övertramp i varumärkesfrågan och har skickat tårtor till Livsmedelsverket med texten ”Förlåt” på. - Vi är mycket glada över att Delicato nu tar bort de annonser som använder nyckelhålet på ett felaktigt sätt. Det gröna nyckelhålet är ett viktigt hjälpmedel för de konsumenter som på ett enkelt sätt vill kunna hitta hälsosam mat. Ett varumärkesintrång på det här sättet är inte okej även om det sker i ett skämtsamt sammanhang, säger Göran Anér, chefsjurist på Livsmedelsverket. - Vår invändning gällde den felaktiga användningen av nyckelhålet och det är bra att Delicato har insett sitt misstag. Förresten vill vi också passa på att tacka för tårtorna, säger Göran Anér.