Ica är inte FRA
Två gånger har jag sågat Ica:s direktreklam jäms med fotknölarna. Senaste gången var krönikan från mars i år, ”Svenska brevlådor utslitna av Ica:s alla DR-utskick”. Nu är det dags för mer positiva tongångar. Sluta upp att reflexmässigt hävda den personliga integriteten. Förekomsten av kundanpassade erbjudanden har ju egentligen alltid funnits – via en minnesgod säljare eller handlare. Med hjälp av kunddatabaser och moderna verktyg kan det här tänket drivas mycket långt. American Express, som jobbat med direktreklam sedan 1961, har varit en förebild i årtionden inom litteratur och akademisk utbildning i marknadsföring. Idag kom med posten ett riktat erbjudande till mig från American Express – på utvalda restauranger. På deras sajt finns massor av medlemserbjudanden från alla tänkbara branscher. Plötsligt trillar poletten ned. Jag har i över 30 år varit kortmedlem och får regelbundet erbjudanden på ett smalt sortiment. Jag har alltid uppskattat att få dessa erbjudanden, som känts relevanta, men inte förrän idag tänkt på att just erbjudandena till mig är avhängigt vilken typ av köp jag brukar göra. Ett gott betyg till American Express som gör det här på ett smakfullt och därmed smart sätt. Ica är inte FRA. Personliga erbjudanden är inte per automatik kränkande. Jag har talat med en del Ica-stamkunder som är jätteglada över att de nu får starka erbjudanden på sådana produkter som man brukar köpa och slipper erbjudanden på helt ointressanta produkter. Det framkommer också i media att många är positiva och på intet sätt negativa. Känner du dig besvärad eller kränkt ger Ica medlemmarna möjlighet att säga nej till den här typen av analys och reklam. Den som är mer allmänt kritisk: Klipp sönder dina klubbkort om det nu är ett kort från Ica, American Express eller Stadium! Jag är övertygad om att bibehållen privat integritet och personlig service kan gå hand i hand.