23948sdkhjf

Finanskrisen når handeln

Finanskrisen påverkar alltmer de svenska företagen och risken för en recession i den svenska ekonomin är nu stor. Inom handeln har investeringsvilja och framtidstro minskat. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel, där ett stort antal handelsföretag ingår.

Svenskt Näringslivs företagarpanel har sedan hösten 2005 kvartalsvis frågat cirka 4 000 företag i hela näringslivet företrädesvis om konjunkturutsikterna, men också om andra viktiga företeelser såsom rekryteringsbehov, skatter, politiska förslag med mera. 29 procent av företagarpanelen består av handelsföretag. Mellan den 14 och 20 oktober i år gjordes en extra undersökning med hänsyn till den finansiella turbulens som för närvarande råder. Företagen tillfrågades om hur den uppkomna situationen påverkar företagen i deras dagliga verksamhet. Svaren visar att finanskrisen redan nu allvarligt påverkat verksamheten. Bankerna har blivit betydligt stramare i kreditgivningen under hösten. Handelssektorn har upplevt en starkare åtstramning, 55 procent av handelsföretagen uppger att de fått tuffare villkor, att jämföra med 49 procent av riksgenomsnittet. Av de handelsföretag som har leverantörskrediter uppger 22 procent att deras leverantörer blivit hårdare med krediter, mot 16 procent av riksgenomsnittet. - Det är uppenbart att den finansiella turbulensen nu gjort det betydligt svårare för företagen att få krediter för den löpande verksamheten och för sina investeringar, säger Urban Bäckström, vd på Svenskt Näringsliv. För första gången sedan mätningarna startades uppger handelsföretagen ett negativt nettotal för investeringar för det senaste halvåret. - Visserligen sker minskningen från en hög nivå, men den är ganska kraftig, minus 13 procent, säger Göran Grahn, ekonom vid Svenskt Näringsliv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081