”Man kommer långt med ett enkelt hej”
Tre av fyra undviker aktivt reklamen i tv, radio och på internet. Varannan slänger direktreklamen som de får i brevlådorna utan att läsa den. Lite mer intresserade, eller kanske snarare aningen mindre ointresserade, är konsumenterna av reklamen i dagstidningar och magasin. ”Bara” fyra av tio undviker annonser i tidningar och tidskrifter. Tuffare tider kräver en bättre kommunikation mellan handlare och kund. Om man inte kan kommunicera med kunden genom reklam blir alternativa marknadsföringsvägar allt viktigare. Men minst lika viktigt är kund-mötet i butiken. På seminariet Dagens Butik som hölls i Stockholm i tisdags påtalade föreläsare efter föreläsare hur viktigt det är att fånga kundernas uppmärksamhet på olika sätt. Konsumenternas beteende har förändrats mycket den senaste tiden: de är mer krävande, snappar upp nya trender fortare och är mer illojala. Åttiotalisterna, som börjar bli köpstarka konsumenter, shoppar inte på samma sätt som sina föräldrar, femtio- och sextiotalisterna. Och fyrtiotalisterna som nu går i pension har helt andra ekonomiska villkor än tidigare generationers pensionärer. Det här innebär att man inte längre kan bygga vidare på gamla succéer utan måste ta till nya grepp. Och när konkurrensen hårdnar blir det allt viktigare att sticka ut i mängden. Tidningsläsaren på bussen kommer inte ihåg speciellt många av annonserna i morgontidningen när han eller hon kliver av, men får han ett reklamparaply i handeln på busshållplatsen som skydd mot det fallande regnet så kommer han garanterat att komma ihåg just det varumärket. Att våga prickskjuta på konsumenten kostar mer, men det ger garanterat fler träffar. Men det gäller att inte glömma bort en av de viktigaste faktorerna för en lyckad kundrelation – man kommer långt med ett enkelt ”hej”. Kunden som får uppmärksamhet i butiken handlar mer, det visar alla undersökningar. Ändå upplever hälften av kunderna att de inte ens får ett hej när de kliver in i butiken. Sju av tio kunder blir aldrig erbjudna att köpa ytterligare någon vara. Det är i butiken som slaget om kunderna står. Det är en gammal klyscha, men den tål att upprepas om och om igen.