23948sdkhjf

”Lägg makten hos konsumenten”

Mitt under brinnande fastighetskris går Carin Jämtin (s) ut i Dagens Handel och berättar att Socialdemokraterna vill riva upp Stockholm stads försäljning av Centrumkompaniets fastigheter.

Att återköpa fastigheterna från den nya ägaren skulle innebära ett hårt slag mot Stockholms skattebetalare. Den rekordsumma om 10,4 miljarder som den nya ägaren betalade har inneburit att stadens invånare har fått ökade satsningar på nya bostäder och infrastruktur. En total avsaknad av affärsmässighet präglar Carin Jämtins resonemang. I stället för att satsa på stadens kärnverksamheter, som skola, vård och omsorg, vill Socialdemokraterna fortsätta äga kommersiella fastigheter för att politiskt kunna kontrollera det utbud av affärer och verksamheter som ryms i dessa lokaler. I stället ska makten självklart ligga hos kunderna, det vill säga vi konsumenter, vi som är grundförutsättningen för all affärsverksamhet. Politiker kan inte besluta om en bra mix av butiker, men det gör kunderna oerhört snabbt genom att handla eller inte handla. Likriktade köpcentrum är något som både jag och andra konsumenter ogillar och köpcentrum som inte erbjuder något extra väljs därför också bort till förmån för de specialiserade, de med själ och en tydlig inriktning. Till skillnad från politiker som försöker leka butik gör professionella fastighetsutvecklare affärsmässiga överväganden. De nya ägarna är också mycket medvetna om att en blandning av stora kedjor och särpräglade småaffärer är det som skapar möjligheter till framgång för ett köpcentrum. Jag är övertygad om att de anläggningar som bytte ägare när Centrumkompaniet såldes i det långa loppet har större möjligheter till framgång när de nu förvaltas i enlighet med affärsmässiga principer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062