HL Display justerar ner prognosen
Redan i halvårsrapporten informerade HL Display om att årets försäljning skulle bli lägre än det långsiktiga tillväxtmålet på 5-10 procent. – Vi bedömde då att omsättningen ändå skulle hamna något över 2007 års nivå. Sedan dess har osäkerheten ökat på marknaden och det har haft en negativ inverkan på oss. Vi förväntar oss därför en något lägre försäljning, skriver vd Gerard Dubuy. Under perioden januari-september omsatte HL Display netto 1 154 miljoner kronor mot 1 158 samma period i fjol. Rörelsemarginalen uppgick till 9,6 procent (9,7) och vinsten efter finansnetto blev 110 miljoner (107). Men Gerard Dubuy påpekar också att senare års arbete med att göra bolaget mer kostnadseffektivt, kombinerat med en sund finansiell ställning, gör att han tror att HL Display ur ett konkurrensperspektiv kan gynnas av den rådande marknadssituationen. – Målet är att komma ut ur lågkonjunkturen som ett ännu starkare företag med en stärkt marknadsposition.