23948sdkhjf

Mest kundvänlig e-handel vinner

E-handeln slog rekord 2007. Handeln över internet omsatte då nära 18 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 24 procent jämfört med året innan. Prognosen för 2008 ligger på 21 miljarder kronor, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Hur ser då ett e-handelsföretag ut? Det är en fråga som är näst intill omöjlig att besvara, eftersom det finns lika många olika typer av e-handelsföretag som det finns e-handelsajter. Vissa är ursprungligen postorderföretag som utvecklats till moderna internetbutiker. Många e-handelssajter har startats med som ett komplement till fysiska butiker. I andra fall startar företaget som e-handel som senare kompletteras med en eller flera butiker. Och många e-handelsföretag stannar kvar vid att enbart sälja sina varor över nätet. Precis som i den traditionella handeln finns det både vinnare och förlorare i e-handeln. För att lyckas med e-handel ställs samma krav som på all annan handel exempelvis rätt sortiment, bra priser och god service. Men dessutom måste man erbjuda något mer för att kompensera att det inte går att uppleva lukt och smak, mindre möjligheter med ljus och ljud och brist på direkt personlig service som den traditionella handeln kan ge. Enligt beteendevetaren Camilla Carlell måste e-handeln närma sig den traditionella handeln, bli mer lustfylld och användarvänlig för att kunna fortsätta växa. Svensk Handels e-handelsexpert Linda Hedström menar att det är genom att erbjuda mervärden som e-handeln kan klara sig i konkurrensen. Exempelvis kan e-handelsföretagen bli mer interaktiva genom att låta kunderna synas och höras på sajten med sina bästa tips och synpunkter liksom att vara transparenta i kundtjänstärenden så att fler kan ta del av frågor eller reklamationer. Oavsett vilken väg man väljer att gå handlar det om att våga testa olika möjligheter, att analysera och att anpassa sig för att få en e-handelssajt som kunderna tycker om, hittar på, får inspiration av och vågar handla på. Det går inte att rida på e-handelns framgångsvåg om man inte har något att stå på. E-handeln växer och kommer att fortsätta växa, men konkurrensen ökar i samma takt. Och precis som i alla affärssammanhang så är det den som har den bästa kontrollen över läget och som snabbast anpassat sig till kundernas behov och önskemål som är vinnaren. Läs experternas tips om hur du förbättrar din e-handel i vecka 42 av Dagens Handel – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.446