Hon ska vässa HUI:s varumärke
För handelsbranschen var Lena Larsson inte ett helt okänt ansikte när hon presenterades som ny vd för Handels Utredningsinstitut, HUI strax före sommaren. Som marknadschef i Norden och Baltikum för multinationella börsnoterade HL Display har hon synts och hörts en hel del. ”Omvittnat resultatinriktad” var ett av omdömena. – Det var Svensk Handels vd Dag Klackenberg som sa det om mig. Och det stämmer, min drivkraft är att göra affärer och att utveckla befintliga kunder. Jag är väldigt målinriktad och har jobbat i organisationer i förändring, säger hon. Målinriktad är också det ord jag slås av då vi träffas på HUI:s kontor i centrala Stockholm. Lena Larsson förspiller ingen tid. Hon ger ett korrekt intryck, tillmötesgående men lite reserverad, och pratar snabbt, kortfattat och engagerat. Då och då lägger hon huvudet på sned och gör en kort paus, som för att stryka under det hon säger. Lena Larsson är uppvuxen på landet utanför Motala i Östergötland. Dit återvänder hon gärna under ledigheter. Sommarhuset drar, liksom pappans gård och de delar av familjen som bor kvar. – Jag är från landet och vill gärna kunna återvända till grönskan, men att bo i Stockholm är något jag trivs bra med, säger hon.