23948sdkhjf

Pris till Fenix och Ikea

Två svenska företag fick igår pris för sin exportgärning mot den tyska marknaden av Exportrådet. Ikea och Fenix outdoor har presenterat svenska varor för vår största exportgranne.

Fenix Outdoor och Ikea fick igår Svenska exportpriset i Tyskland. De båda företagen fick priset för att de rullat ut svenska varor i Tyskland på bred front. Ikeas 43 varuhus i landet säljer möbler och mat för glatta livet till tyska kunder. Ikeas omsättning med både möbler och mat nådde förra året i Tyskland 17 miljarder kronor. Ikeas satsning på svensk mat, som knäckebröd, sill och köttbullar finns i Ikeas så kallade Schwedenshops som är populära i Tyskland. Fenix Outdoor äger bland annat varumärket Fjällräven som förra året ökade försäljningen av sina varor i landet till 205 miljoner kronor, en ökning på 12 procent, uppger Dagens Industri. Det Svenska Exportpriset i Tyskland delades ut av Gunnar Wieslander, statssekreterare hos handelsminister Ewa Björling i Berlin. Priset delades ut till de företag som haft de största exportframgångarna på den tyska marknaden under 2008, enligt ett pressmeddelande. Tyskland är Sveriges största handelspartner. Den svenska varuexporten till Tyskland utgör 11 procent av den totala exporten och varuimporten från Tyskland utgör 19 procent av den totala importen. Utdelandet av Exportpriset är ett samarbete mellan Svenska Handelskammaren i Tyskland, Exportrådet och Sveriges ambassad i Berlin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063