Inget vidare för Wedins
Wedins har haft ett tungt år. Trots köpet av Morris och den nyligen avslutade försäljningen av den förlusttyngda kedjan Wedins har inte siffrorna vänt. Köpet av Morris ökade koncernens nettoomsättning under det fjärde och sista kvartalet, juni till augusti. Nettoomsättningen ökade till 232,6 miljoner kronor (159,2). Resultat efter skatt uppgick till –40,7 miljoner kronor (–14,1). Justerat för integrationskostnad för Morris och nedskrivningar av Don-Donna uppgick resultatet efter skatt till –18,9 miljoner kronor. Resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,43 kronor (–0,26). Sett till helåret i det brutna räkenskapsåret som sträcker sig från september till augusti uppgick resultatet före av- och nedskrivningar till 10,9 miljoner kronor (26,9). Justerat för integrationskostnad för Morris uppgick resultatet före av- och nedskrivningar till 20,9 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till –31,3 miljoner kronor (–11,2). Justerat för integrationskostnad för Morris och nedskrivning av varumärket DonDonna uppgick resultatet efter skatt till –9,5 miljoner kronor. Resultat efter skatt för den avvecklade verksamheten uppgick till –120,5 miljoner kronor (–28,8). Den sålda verksamheten påverkade resultatet negativt med –120,5 miljoner kronor. Årets resultat efter skatt uppgick därigenom till –151,8 miljoner kronor. Resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,45 kr (–0,21). Enligt bokslutet föreslås ingen utdelning. Problem med logistik och ombyggnader i Rizzos butik i NK i Stockholm har belastat företaget med lägre försäljning, skriver Wedins i en kommentar. ”Nu har koncernen kommit till ett läge där vi med full kraft kan fokusera framåt på att utveckla Nordens ledande nischaktör inom skor och accessoarer. Vi ska, genom en ny försäljningsorganisation med tydliga ansvarsområden, minskade centrala kostnader, fokuserade inköp och högre bruttovinstmarginaler, nå uthållig och lönsam tillväxt”, skriver vd Per Thelin i en kommentar.