Fazer köper Lantmännen färskbröd
Fazer-koncernen köper Lantmännen Färskbröd, med undantag för verksamheten i Örebro. I och med köpet blir man näst störst på den svenska bagerimarknaden. I köpet ingår varumärket Skogaholm. Varumärket Axa följer inte med i affären men Fazer kommer stegvis att integrera Axa-bröden i sin egen varumärkesportfölj, enligt ett pressmeddelande. Fazer kommer under de närmaste tre åren att investera över en halv miljard kronor i sin bageriverksamhet i Sverige: – Sverige är en av våra huvudmarknader och genom satsningen får vi ett bredare sortiment, en högeffektiv distributionskedja och en stark rikstäckande lokalproduktion. Vi kommer att investera över en halv miljard kronor i att utveckla vår brödverksamhet i Sverige. Vår vision är att vara ett av de ledande företagen på den svenska marknaden. Genom detta strategiska förvärv är vi väl rustade för att nå dit, säger Karsten Slotte, koncernchef för Fazer-koncernen. – Det är inte lätt att växa organiskt, det här är ett tillfälle vi har väntat på länge, säger Karsten Slotte. Lantmännen Färskbröd är ett dotterbolag till Lantmännen. Fazer Bageris omsättning 2007 uppgick till 539 miljoner kronor. – Det här är en del av vårt turn-around-arbete för att renodla Lantmännen. I dag har vi ett trettiotal verksamheter som ska koncentreras och vi ska behålla ungefär 20 verksamheter inom lantbruk, bake off-verksamheten och kvarnverksamhet, säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Lantmännen. Köpet måste godkännas av Konkurrensverket.