Gina Tricot drar upp tempot
Under hösten var planen att man skulle öppna två butiker i Danmark, nu är man uppe i tre. – Vi kom över ett väldigt bra läge i Roskilde så nu öppnar vi där. Det har gått bra i Danmark och vi tror att det beror på att vi erbjuder ett enkelt koncept med ett klart och tydligt budskap, säger Victor Appelqvist, marknadschef på Gina Tricot till Dagenshandel.se. Enligt Victor Appelqvist har varumärket hamnat som topp tre av de kedjor danskarna helst besöker på den korta tid kedjan funnits där. – I Danmark har det gått väldigt bra den korta tid vi haft öppet. Jag tror att det beror på att vi gick in i Danmark med attityden att vi är marknadsledande inom vår nisch och att vi vill uppfattas som marknadsledande, säger han. Under oktober och november öppnas totalt 15 nya butiker i de nordiska länderna vilket innebär att Gina Tricot kommer att ha 115 butiker i Norden vid årsskiftet, mot strax över 80 vid det förra årsskiftet. – Under 2009 kommer vi troligtvis inte att gå in på nya marknader. Den expansion vi gjort nu har gått väldigt fort med tre nya marknader på 1,5 år, säger Victor Appelqvist.