23948sdkhjf

Så växer Skånes handel

Detaljhandeln fortsatte växa starkt i Öresundsregionen även 2007. I Malmöregionen ökade försäljningen i handeln med 8,6 procent jämfört med 6,3 procent för hela landet. Och trots varning för bistrare tider storsatsas det i Malmö, med bland annat köpcentrumet Emporia.

I tisdags presenterade Svensk Handel i Malmö för tionde året rapporten Detaljhandeln i Skåne. Det skedde under Handels Dag som arrangerades i Lund tillsammans med Dagens Handel. Kartläggningen visar att Landskrona ligger i topp när det gäller cityhandel, med en ökning på 12,4 procent, följt av cityhandeln i Malmö, Kristianstad, Helsingborg och Ystad. Bland de så kallade stadsdelscentrumen toppar utbyggda Valen i Trelleborg listan med en ökning på 47 procent. Mobilia i Malmö ökade 8,3 procent och Toppengallerian i Höllviken 5,9 procent. Överst på listan för externa handelscentrum ligger Nova Lund med 18,9 procents försäljningsökning, följd av Center Syd i Löddeköpinge med 6,1 procents ökning. – Vi har haft ett par fantastiska år inom handeln och det är framför allt sällanköpshandeln som har ökat kraftigt, säger Sven Arne Carlsson på Svensk Handel i Malmö. Men lika stora framgångar kan man inte räkna med framöver. Annika Winsth , chefsanalytiker på Nordea Markets har sammanfattat de senaste händelserna på finansmarknaden i USA och hur de kommer att påverka oss. – Sverige har egentligen bra förutsättningar, men vi är en liten marknad i en öppen ekonomi och viker omvärlden så får också vi stryk, påpekar hon. – Hushållen kommer även fortsättningsvis ha bra disponibla inkomster, men blir trots det mer försiktiga när det gäller konsumtionen. Annika Winsts bedömning är att vändningen kan komma i slutet av 2009 eller början av 2010. – Men problemen på finansmarknaden måste lösas snabbt innan företagen och handeln tar stryk. Steen & Ströms största nordiska satsning någonsin på köpcentrumet Emporia fortsätter enligt planerna, berättar projektansvarige Peter Warming. – Detta är en långsiktig investering på 20 – 30 års sikt. Det tar fem år att utveckla ett köpcentrum i denna storleken och då hinner det gå både uppåt och nedåt i konjunkturen. År 2011 ska Emporia öppna som framtidens köpcentrum med 220 butiker i tre plan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063