Svenska e-kunder handlar helst i Sverige
Norge och Danmark är de mest e-handelsintensiva länderna i Norden. I Norge hade 94 procent av kunderna handlat över nätet, i Danmark var siffran 93 procent mot 91 procent av kunderna i Sverige. Finland hade den lägsta andelen aktiva internetköpare. Där hade 88 procent handlat över webben under året. Samtidigt är svenska konsumenter de som upplever flest hinder när det gäller att handla på nätet. Hindren om svenska konsumenter upplever gäller betalningslösningar och leveranser då de handlar från utländska sajter. Av de svenska konsumenterna hade 53 procent inte handlat från ett utländskt företag det senaste året. I Danmark och Norge så är dagligvaruhandeln mer utbyggd på nätet, vilket gör att tio procent av de danska konsumenterna handlar på nätet varje vecka. I Norge är den siffran fem procent, mot två procent i Sverige. Bland de stora orsakerna till att man väljer att handla via nätet är att utbudet är större, och då på bland annat musik och hemelektronik från USA. Det framgår av Svensk Handels undersökning En gränslös handel skapar nya konsumtionsvanor som presenterades i dag. I undersökningen har Svensk Handel och Handelns Utredningsinstitut, HUI, frågat 1 500 svenska e-handelsföretag och 2 500 konsumenter i Norden under september månad i år.