Var redo att satsa framåt efter lågkonjunkturen
Privatekonomernas råd till oroliga svenskar är att inte gripas av panik. Och samma råd måste gälla både för handeln och det övriga näringslivet. Men precis som privatpersonerna upp¬manas att hålla koll på sina lån och besparingar så måste handeln uppmanas att förbereda sig på vad som kan hända vid en eventuellt större konjunkturnedgång. Redan cirkulerar en mängd olika tips för hur olika branscher bäst klarar en svacka. Exempelvis i den konjunkturkänsliga modebranschen där man spår att det hållbara modet är här för att stanna, med kläder som håller flera säsonger, som är enkla att tvätta och sköta samt från trygga och välkända varumärken. Trendforskaren Henrik Mattsson uppmanar handeln att gå tillväga på samma sätt som han gör när han forskar i exempelvis modetrender, nämligen att först titta bakåt. Att se på liknande händelser i historien kan också visa oss det troliga scenariot i framtiden. Hans råd är att därefter ta beslut om förändringar, för att se till att man blir en överlevare. För att anpassa sig till en lågkonjunktur krävs snabba förändringar. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att skära ner i verksamheten och lägga sig på sparlåga. Det kan i stället innebära att profilera sig tydligare, att nischa sig eller att satsa på någonting unikt. Därefter är det dags att vara beredd på att ge full gas framåt för att bli en vinnare. För det är viktigt att inte glömma att konjunkturer går i cykler och det också finns en tid efter en lågkonjunktur. När det åter börjar gå uppåt måste man redan ligga i startgroparna.