23948sdkhjf

Modehandeln bemöter Swedwatch

Svensk Handel hoppas på dialog om framställning av modetextilier och flera företag i Swedwatchs rapport från i går ställer sig positiva till granskningen.

– Vi kan intyga att intresset är stort från medlemsföretagen och kommer att fortsätta vara "top of mind" både hos ägare, ledning och anställda. Vad vi hoppas på är en dialog och ett kunskapsutbyte som hjälper både stora och små företag att påverka, säger Maria Sandow på Svensk Handel Stil. Flera av de bolag som granskats av Swedwatch och Naturskyddsföreningen kommenterar Swedwatchs rapport från igår. Norska Dressmann och dess ägare Varnergruppen skriver i en kommentar att man är i full gång med ett omfattande miljöarbete och att företagets mål är att ständigt förbättra sina egna miljökrav. Bland annat jobbar man med Teknologisk Institutt i Norge som ska hjälpa modekoncernen att ta fram reviderade kemikaliekrav och utveckla en effektiv kontrollstrategi. Varnergruppen deltar också i ett europeiskt nätverk som jobbar med konkreta miljöfrågor. ”Rapportens slutsatser ser vi som värdefulla råd att ta med oss i vårt vidare arbete”, skriver Dressmann. Också RNB-ägda Polarn och pyret samt Brothers och Sisters är positiva till rapporten. ”Den stärker oss i att det vi gör idag är viktigt och sporrar oss att göra ännu mer”, skriver företagen i en kommentar. RNB kommenterar också Swedwatchs slutsats att många företag har dålig kontroll på sina slutproducenter: ”Vi har alltid kännedom om var våra egna varor slutproduceras och besöker dessa regelbundet. Vår strävan är att även få bättre uppföljning längre bak i tillverkningskedjan. Kontroll bakåt i kedjan har vi idag på vissa ställen, men inte på alla och här vill vi utvecklas och bli bättre”, skriver företaget. – Det är bra att rapporten lyfter fram miljöfrågorna, som står högt på agendan idag. De största svenska modekedjorna har kommit långt med sina krav när det gäller sociala uppförandekoder och förhållandena i fabriker i leverantörsländerna. Arbetet har många gånger utvecklats till ett win-win-samarbete, där fabrikanterna också kommit till insikt om fördelarna, säger Maria Sandow. – I rapporten får några företag kritik för att de inte svarat på frågor. Det är bra att organisationer som SwedeWatch trycker på för att öka insatserna för att förbättra förhållandena. Men vi anser att nivån och omfattningen av det arbete som efterfrågas i rapporten måste utgå från företagens egna resurser. Mindre företag har mindre resurser och därför är det ännu viktigare att de känner förtroende - att det finns möjlighet att ställa frågor och att deras krav kan förändra. De behöver uppmuntran och inte kritik för att de inte vill eller kan svara på frågor, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082