Svenskar köper presenter för 35 miljarder
En ny bok redovisar nu svenskars presentvanor. Bakom boken ligger New Wave Group och SCB som tillsammans nu kartlagt svenskars presenter. Boken Presenter – när, var, hur och varför svarar på hur kunderna gör sina presentinköp. I den framgår bland annat att varje svensk medborgare mellan 18 och 75 år förra året köpte presenter för ungefär 5 300 kronor per person. Tre av fyra inköp är julklappar och födelsedagspresenter och i snitt lade varje person 2 200 kronor på julklappar. Födelsedagspresenterna landade på ungefär 1 800 kronor per person och presenter som gavs utan orsak kostade runt 600 kronor per person. Detta innebär att svenskarna köpte presenter för totalt 34,4 miljarder kronor år 2007 vilket motsvarar ungefär 6,1 procent av den totala försäljningen inom detaljhandeln. Borträknat livsmedel så står presentförsäljningen för 9,9 procent av den detaljhandelsförsäljning som är kvar. Då tillkommer också presenter som köps av personer under 18 år och över 75 år, företagspresenter och välgörenhetsgåvor.