23948sdkhjf

Svag försäljningsökning i augusti

Augusti månad präglades av mindre optimism i de svenska hushållen. Det gav en svag ökning för detaljhandelns försäljning på 2,3 procent.

Det är Handelns Utredningsinstitut, HUI, som i dag presenterar Detaljhandelsindex, DHI, för augusti. Indexet visar att detaljhandelns totala försäljning ökade med 2,3 procent, mätt i löpande priser, jämfört med augusti föregående år. Ser man på volym och kalenderkorrigerat uppmättes en ökning på 2,9 procent. Utvecklingen för sällanköpsvaruhandeln blir svagare när mer pengar hamnar i matkassen. Trots det hade sällanköpsvaruhandeln en något bättre månad än dagligvaruhandeln. För sällanköp ökade omsättningen med 1,3 procent samtidigt som priserna inom branschen sjönk med 1,5 procent och kalenderkorrigeringen inverkade positivt med 3,1 procent. Den kalenderkorrigerade volymutvecklingen för sällanköpsvaruhandeln hamnade därmed på 6,2 procent. Dagligvaruhandelns omsättning ökade med 3,5 procent. Eftersom priserna enligt Branschprisindex ökade med 6,6 procent och kalenderkorrigeringen påverkade resultatet positivt med 1,2 procent hamnade dagligvaruhandelns volymtillväxt på minus -1,6 procent under augusti, korrigerat för kalendereffekter och jämfört med samma månad förra året. HUI uppger i en kommentar till DHI att det relativt svaga utfallet till viss del kan förklaras av en kalendereffekt men att de mindre optimistiska hushållen är den största bakomliggande orsaken till utvecklingen. Ser man till den totala försäljningen under sommarmånaderna juni till augusti i år så uppgick försäljningen till 150,7 miljarder kronor, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med samma period i fjol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095