Ansökningsstorm till K-rautas nya varuhus
K-rautas nya varuhus slår upp dörrarna vid Västerleden i Eskilstuna i februari. Den sista ansökningsdagen var i söndags och då hade över 4 000 ansökningar kommit in. Ansökningarna kommer ifrån mellan 1 500 och 1 000 unika personer, av vilka många sökt flera olika tjänster i varuhuset. Rekordsiffrorna överstiger vida de tidigare antalen sökande. Till K-rautas två nyaste varuhus – Kungens Kurva och Partille – fick man in 603 respektive 758 ansökningar. Dock understryker Stefan Karlsson att normalantalet sökande till nyetableringar ligger runt 1500 stycken. – Det finns nog flera anledningar till att vi har fått så många ansökningar till Eskilstuna-varuhuset, säger Stefan Karlsson. – Framför allt så har Esklistunaborna väldigt höga förväntningar på oss. K-rauta fyller ett tomrum på marknaden där och många verkar gilla hela konceptet med bland annat drive-in. K-rauta har haft samma budget för rekryteringen till varuhuset i Eskilstuna som för övriga varuhus. Dock gick annonskampanjen på högvarv i studenttider, vilket har medfört att det är många sökande som kommer direkt från gymnasiet. Stefan Karlsson tror att det dessutom kan spela in att många i Eskilstuna har finskt påbrå och därför känner lite extra för den finskägda byggvarukedjan. Dessutom upplever Stefan Karlsson att det märks att staden är en industristad: – Vi har fått in en övervikt av ansökningar till logistiktjänsterna, som exempelvis lagertjänsterna. Och det handlar bara om fem lediga tjänster där. K-rauta driver idag 19 varuhus och målet är att den siffran inom två år ska vara 26.