Sko dig på mångkultur
Handeln är en arena där stora samhällsförändringar sker inför öppen ridå. Utbudet av mat, mode, möbler, smycken och mycket annat förändras. Många gånger på initiativ från utrikes födda som ser ett hål i marknaden och börjar importera och sälja de produkter som de saknar. I första skedet har syftet med denna import varit för att tillfredställa behoven hos en definierad målgrupp. Men med tiden säljs de till allt fler svenskar. Numera hör riktigt bra olivolja från Grekland eller Italien till det som är oumbärligt i ett svenskt normalhushåll. Äkta kinesiska sidenjackor syns i skvallerpressens mingelreportage. Och exotiska möbler börjar hitta sin plasts även i ursvenska hem. Ser vi tillbaka så har detta redan pågått en tid, utan att man har varit speciellt medveten om det. Indiska magasinets första butik på Regeringsgatan i Stockholm har med tiden vuxit till en rikstäckande kedja.Och en fråga som man kan ställa sig är hur svensk design skulle ha utvecklats utan inspirationen från österrikaren Josef Frank? Handeln har en viktig roll att bygga broar mellan olika kulturer. Ett exempel är hur handeln under de senaste åren uppmärksammat Ramadan vilket ökar medvetenheten om muslimska värderingar bland gemene man. Handeln har också inneburit en viktig roll för att inlemma nya invånare i det svenska samhället. Exempelvis genom att starta en liten butik, börja importera produkter från hemlandet eller andra länder eller lära sig handel genom att bli franchisetagare. Det är också relativt lätt att få en anställning inom handeln, även om man inte bott i landet en längre tid. Att inte fullt ut behärska språket behöver inte vara något större problem. Det enda som egentligen betyder något är att man kan sälja.