23948sdkhjf

Så ska han vända Hemköp

Hemköp sprang vilse för ett tiotal år sedan. Konceptet blev oklart och kunderna svek. De röda siffrorna var ett faktum. Lagom till företagets 50-årsfirande är man i full gång med att hitta tillbaka till sina rötter genom att gå framåt.  – Vi måste titta på det vi gjorde förut och utveckla det. Ett steg bakåt, två steg framåt, säger Per Uebel, vd för Hemköp.

Hemköps lass är tungt att dra. Rörelseresultatet för perioden januari-juni i år uppgick till -13 (39) miljoner kronor. Företagets nyordning måste få effekt ”inom en snar framtid”. – Det är ett stort uppdrag jag har fått. Man kan utan att ljuga säga att sedan Nils-Erik Johanssons* tid har Hemköp inte gått så bra, säger Per Uebel. Han kom till Hemköp för 2,5 år sedan från posten som vd för Ica Sverige. Då hade han jobbat inom Ica sedan 1983, med ett par avstickare till H&M och Lindex. På frågan om vad som lockade honom till Hemköp svarar han ”en dedikerad ledning” med Antonia Ax:son Johnson och Anders Strålman i spetsen. Då frågan upprepas säger han: – Jag har fått ett turn-around-uppdrag, det är inget vi döljer. Hur lång tid han har på sig att vända Axfoods mest kostsamma sorgebarn är han däremot förtegen om. – Tiden vi har på oss kanske diskuteras i Axfoods ledning, men det är inget vi går ut med, säger Per Uebel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064