Här är Dustins framgångsrecept
– Att vi är anonyma har vissa fördelar. Det ger oss möjlighet att fokusera på det väsentliga, att ta hand om våra kunder och att hela tiden förbättra vårt erbjudande, säger vd Per Eriksson. Dustin har dock börjat bli lite mer publikt. Just nu sponsrar de tv-programmet Idol och tidigare i år har de sponsrat både Körslaget och Let’s Dance. – Det var en rolig diskussion i radion här om morgonen. Alex Schulman raljerade över att ett företag som ingen hört talas om sponsrar Idol. Adam Alsing och Gry Forsell fick honom att framstå som dum, eftersom de mycket väl visste vad Dustin är. Jag log brett i bilkön, säger Dustin-vd:n. Det startade som ett postorderföretag 1984. Affärerna tog riktig fart först i mitten av 1990-talet då internet kom i allmän bruk. It-kraschen i början av 2000-talet klarade företaget galant. – Vi hade i grunden en väl fungerande postorderverksamhet med god koll på logistik och lager som vi byggt på med e-handel. Det gjorde att vi växte genom hela lågkonjunkturen, säger Per Eriksson. Hans analys av vad som ligger bakom företagets framgång är enkel: hårt arbete och självkritik. – Det vi erbjuder är ett brett sortiment, att det är lätt att handla sajterma, och snabba levereramser. Vi har lagt ner mycket arbete och stora kostnader på att få lager och logistik att fungera väl. I dag får en kund på västra Jylland vänta max två dygn på leverans. I Mälardalen kan man få fram panikleveranser på två timmar. Lagerpersonalen går inte hem förrän dagens alla order är skickade. På hemsidan marknadsför sig Dustin som helhetsleverantör. Det innebär att de tar totalansvar för alla produkter och har tekniker som installerar. Dustin erbjuder också finansieringstjänster och försäkringar. Per Eriksson beskriver det som en stor utmaning att ta hand om garantiåtaganden från en mängd olika leverantörer. – En del leverantörer ger fantastisk snabb service, medan andra är besvärliga. Vår ambition är att ge alla våra kunder samma smidiga service, men det kan vara svårt ibland. Råkoll på lagret är också en framgångsfaktor. – Vi vet att bistra tider är på väg. Ännu ser vi ingen avmattning på konsumentsidan, men företagen börjar bli mer försiktiga. Det gäller att kunna möta en nedgång med snabb anpassning. Dustin håller koll från dag till dag på vilka produkter som säljs. Det märks omedelbart om en vara säljer sämre än förväntat. Har trenden varit nedåtgående ett par dagar vidtas åtgärder. Inköpen kan minskas, priset kan sänkas, marknadsföringen kan förbättras – allt för att undvika hyllvärmare. Enligt Per Eriksson hårdfokuserar man på att lyssna på kunderna. – Vi försöker att minimera väntetiderna i kundtjänsten och samlar ihop synpunkter systematiskt. God kontakt med kunderna är vårt bästa sätt att fånga upp det som händer i marknaden, säger Per Eriksson. År 2004 vann Dustin Posten Logistics Award.