23948sdkhjf

Minskat resultat för Clas Ohlson

Försäljningen i jämförbara butiker minskade, men trots det ökade försäljningen totalt för fixarkedjan Clas Ohlsons första kvartal. Även resultatet minskade.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 109 miljoner kronor jämfört med 144 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Det är en minskning med 24 procent. Vinsten per aktie uppgick till 1,20 kronor (1,58). Försäljningen uppgick till 1 114 miljoner kronor, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period föregående år (1 032). Av försäljningen fördelar sig 1 091 miljoner kronor på butiker och 23 miljoner kronor för distanshandeln. Försäljningsökningen var 8 procent för butikerna varav försäljningen i jämförbara butiker minskade med 5 procent i lokala valutor. Det redovisar Clas Ohlson idag då delårsrapporten för det brutna räkenskapsårets första kvartal presenteras. – Clas Ohlson fortsätter att växa men den generella avmattningen i detaljhandeln syns när försäljningssiffrorna jämförs med förra årets exceptionellt starka kvartal, säger Klas Balkow, vd och koncernchef i en kommentar. – Kvartalets rörelsemarginal på närmare 10 procent har påverkats av lägre försäljning i jämförbara butiker men även till stor del av framåtriktade marknadsinvesteringar. Dessa satsningar är främst relaterade till ökad marknadsföring i bland annat Finland, förberedelser för etablering i England och uppbyggnad av inköpsverksamhet i Kina, fortsätter Klas Balkow. Samtidigt ska Clas Ohlson presentera ett nytt butikskoncept. Med hjälp av butiker på mellan 500 och 800 kvadratmeter ska man kunna etablera mindre butiker på mindre orter och därmed få en tätare butiksfrekvens i landet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067