Lyckade samarbeten blir succéartad handel
Handeln har den senaste tiden fått en alltmer framträdande roll inom svensk ekonomi. Den utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och sysselsätter en halv miljon människor. Det är lika viktigt för enskilda kommuner att se till att handeln utvecklas som för riket i stort. Det innebär inte bara viktiga arbetstillfällen utan kan också medverka till ett ökat intresse för kommunen som turiststad – med fler omsättningskronor i både handeln och andra näringar som följd. Vilket givetvis bidrar till ökade skatteintäkter. Glädjande nog så finns det områden som har förstått allt detta. Kommuner som hjälper till att exploatera nya ytor för handelsetableringar. Som inser vikten av bra parkeringsplatser i såväl citykärnan som i externhandelsområdet. Som vet att planera för rejäla vägar och avfarter till köpcentrum och gallerior för att nämna några exempel. Men trots all god vilja finns det exempel på näringslivschefer och politiker som enbart verkar försöka sätta käppar i hjulet för fastighetsägare och handelsföretag och fnyser åt dem som vill satsa på köpcentrum, gallerior och butiker. Man kan dock inte skjuta över hela ansvaret på kommunens handläggare och politiker. I slutänden handlar det om ett gott samarbete, mellan representanter från handeln, kommunen och det övriga näringslivet. Det är nästan alltid i kommuner där detta samarbete fungerar bra som handelsklimatet är det bästa. Hälften av all detaljhandel finns i 18 av landets 290 kommuner. Handeln har haft en fantastisk utveckling de senaste decennierna, vilket också har inneburit att konkurrensen har ökat. Inte bara mellan butiker och handelsområden inom kommunen, utan lika mycket mellan grannkommunerna. De som har lyckats lockar också kunder från andra kommuner, medan de som inte når ända fram tvingas konstatera ett utflöde av handelskronor. Om konjunkturen sviktar blir det ännu viktigare att handeln och kommunen har ett gott samarbete. Då blir det ännu tuffare för svaga handelsplatser som behöver all hjälp de kan få. Det är bara de bästa som kan bli vinnare och landets näringslivschefer och kommunpolitiker kan tillsammans med handeln heja fram vinnarna.