Trög dagligvaruförsäljning i Europa
Under andra kvartalet 2008 minskade försäljningsvolymerna inom dagligvaruhandeln i nästan hälften av Europas länder. Norden är inget undantag - försäljningsvolymerna har backat i Sverige, Finland och Danmark. Det visar en färsk rapport från The Nielsen Company.
Volymtillväxten i dagligvaruhandeln har stannat av. Det visar siffror från informationsföretaget The Nielsen Company. Under andra kvartalet 2008 minskade försäljningsvolymerna inom dagligvaruhandeln i nästan hälften av Europas länder, jämfört med samma period 2007. Volymtillväxter för hela Europa stannade på blygsamma 0,4 procent. I Sverige, Danmark och Finland har försäljningsvolymerna backat med mellan en och tre procent, medan norrmännen hade en ökning med drygt fyra procent. Inflationen driver dock på värdetillväxten. I hela Europa har värdet på dagligvaruförsäljningen ökat med 6,5 procent. Sverige hade en värdetillväxt i dagligvaruhandeln på nära fem procent.