253 miljoner singlar – det du!
Problemet med att se singlar som en målgrupp är förstås att de är så olika varandra. En del är 18 år och relativt fattiga, ofta storkonsumenter av H&M-klänningar framför Gucci. Andra är 54 år och nyskilda kostymklädda män som gillar fina viner. Det är inte lätt att göra en reklamkampanj för en sådan målgrupp, eller skapa ett erbjudande som passar alla. Man kan säkert räkna fram en genomsnittsperson som tjänar si och så mycket, men spannet blir så brett att det blir oanvändbar information. Vad man dock vet är att singlar är mer själviska och gillar att köpa saker till sig själlva. Trendspanarna på hemsidan fuelnet.com tipsar om några saker som de heterogena singlarna trots allt har gemensamt: Rörlighet: De är oftast på väg någonstans, och är sällan hemma och ugglar. Alternativa relationer: De kanske saknar pojkvän, men de kanske är mer benägna att bry sig om sin hund eller sina vänner. Underhållning: De har mer pengar och tid att lägga på att ha kul. De vill uppleva saker. Romantik: De flesta vill ändå träffa någon, så den som lockar med möjligheter kan vinna deras intresse. Utrymme: De bor ofta mindre och behöver smarta lösningar - mindre, nättare och smidigare att stuva undan. År 2008 är det inte bara singlar som är singlar, utan de flesta lever som singlar i alla fall. Familjer har färre rutiner och fattar färre gemensamma beslut. Vi är individer framför allt, som lever parallellt med fruar och barn. ”Min bil” och ”din bil” övertrumfar ”vår bil”. Den här trenden kan väntas bli starkare, eftersom vi rör oss in och ut ur olika relationer. Vi hinner inte växa ihop som man gjorde förr. För handeln är detta viktig kunskap, liksom all kunskap om människor och hur de fungerar är viktig kunskap. Den som lyssnar och tänker kreativt blir den som vinner. Hur kan du använda detta på fem sätt i din verksamhet?