Skickligt sälj – en utdöende konstart
För visst är det en konst. Det handlar inte om att pracka på en kund mesta möjliga varor eller att bli av med ett för stort lager. Tillfälligt kan det vara framgångsrikt för att öka försäljningssifforna, men på sikt är det inte alls effektivt. Det är inte alla förunnat att vara en duktig säljare. Det krävs mycket för det: kunskap om produkterna, fingertoppskänsla, att kunna göra ett avslut och mycket mer. Men framför allt krävs det en känsla för kunden och förmågan att sätta sig in i kundens situation. En av klasserna i Retail Awards är Årets Butikssäljare. En utmärkelse som lätt kan komma i skymundan av viktiga priser som Årets Komet och Årets Butikskedja. Men utan duktiga butikssäljare är det ingen butik eller kedja som ens kan komma i närheten av att bli nominerade till dessa utmärkelser. Därför är det underligt att man så sällan träffar på riktigt duktiga säljare. Sådana som säljer så att man som kund tycker det är roligt att gå iväg från butiken med händerna fulla av kassar. Och som man ser fram emot att få komma tillbaka till. Men lika sällan som man möter dessa säljproffs, lika roligt är det när man väl möter dem. Dessvärre är det inte vanligt att unga, nyanställda medarbetare får lära sig säljandets konst. Visst finns det kurser och utbildningar, även när det gäller försäljning. Men med tanke på att det inom handeln satsas enbart i runda tal en procent av lönekostnaderna på utbildning är det enkelt att räkna ut att antalet butiksmedarbetare som får lära sig att sälja från grunden är få. ”Kunden ska känna att du är ärlig och att han är det viktigaste för mig i detta ögonblick” säger Ingeborg Autried från NK Manlig Depå i en intervju i veckans utgåva av Dagens handels papperstidning. Ingeborg Autried kan konsten att sälja så bra att hon fått utmärkelsen Årets Butikssäljare i Retail Awards. Hur stora framgångar skulle inte handeln ha om alla butiker hade en Ingeborg?