23948sdkhjf

Lågkonjunktur påverkar inte e-handeln

E-handeln ökade kraftigt under försommaren trots hot om sämre tider.

E-handeln blir allt mer en del att räkna med. För årets andra kvartal ökade försäljningen över internet med 21,1 procent, jämfört med samma period förra året. Detta trots att fler orosmoln hopat sig under perioden rörande konjunkturen. Det visar Posten och Handelns Utredningsinstitut, HUI, i den senaste e-barometern för kvartal två 2008. – Försäljningen över internet fortsätter att öka starkt. Den avmattning som blivit märkbar i den traditionella handeln har inte påverkat e-handeln. Bedömningen är att e-handeln fortsätter att växa kraftigare än traditionell butikshandel, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. Enligt barometern är företagarna ännu relativt optimistiska vad gäller försäljningen i e-butiker. Nästan tre av tio, eller 58 procent, av e-handelsföretagen bedömer att försäljningen ökar eller ökar mycket det närmaste halvåret. Prognosen för e-handelns omsättning 2008 är oförändrad, 21 miljarder kronor. Om den faller in innebär det att det är första gången som e-handeln passerar 20-miljardersgränsen och att den därmed står för ungefär fyra procent av den totala detaljhandeln. – Vi upplever att fler av våra kunder ställer krav på snabba leveranser och även den växande skaran av e-handelskunder vill ha sina varor snabbt och säkert. Smarta lösningar för företagen och deras kunder, som exempelvis sms-avisering, är också uppskattade. De bidrar till att konsumenterna kan hämta ut sina varor än snabbare. Det är två viktiga ingredienser till att e-handelns tillväxt fortsätter, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125