Världsförbättring ska vara lustfylld
Det är angeläget att såväl internt som externt visa att man arbetar med dessa frågor. Och det är ett tufft jobb som måste genomsyra hela organisationen. Många upplever det också som ett slit. De möter många suckar och stönanden på vägen och får gång på gång förklara vikten av arbetet, vädja till samveten och hota med repressalier. Därför är det hög tid att börja tänka i nya banor. I stället för att tycka att medvetenheten och engagemanget ska sätta käppar i hjulet för det nuvarande, invanda arbetet så kan man göra något nytt, kul och spännande av det. Att lyfta fram det trendiga i stället för det präktiga. Och det finns mängder av exempel på företag som lyckats med detta. Butikskedjan Lush säljer tvålar och schampokakor av enbart naturliga ämnen och med ett minimum av förpackningsmaterial. I stället för att spela på kundernas dåliga samveten och hota med sopberg och giftiga kemikalier lyfter man fram det aptitliga och roliga. Tvålarna får formen av fruktbitar, ostar och chokladkakor som exponeras och säljs i lösvikt. Solskyddskrämen utan giftiga kemikalier säljs på det låga priset i stället för med skrämselpropaganda om hudsjukdomar. Möbelföretaget Norrgavel lyfter fram de giftfria färgernas djup och lyster. Danska livsmedelsbutiker marknadsför den goda och naturliga smaken på ekologiskt odlat hellre än miljöaspekten. Ikea visar på glädjen av att arbeta hos eller handla i en butik med mångfald i stället för att påpeka sitt samhällsansvar. Listan över företag som tänkt till när det gäller CSR och tagit det extra steget är lång men kan göras betydligt längre. Det handlar om att väcka lust i stället för dåligt samvete.