23948sdkhjf

Ikea och Netto vinner på lågkonjunktur

Lågprishandeln kan bli vinnarna vid en lågkonjunktur. Om kunderna får mindre pengar i plånboken väljer de billigare produkter och lågprisbutiker, hoppas flera av handelns lågprisaktörer. Såväl Netto som Ikea räknar med att kunna öka sina marknadsandelar.

En lågkonjunktur skulle inte enbart innebära ett hårt slag för handeln. Liksom i alla branscher finns det alltid någon vinnare om kurvorna börjar peka nedåt. – De verkliga vinnarna kan bli lågprislivsmedelskedjorna som Netto, Lidl och Willys. Även kedjornas egna billigare varumärken som Euroshopper kan få ett visst hårdare tryck, säger Jonas Arnberg, analytiker vid HUI. Flera aktörer inom det lägre prissegmentet inom handeln ser möjligheter att klara sig bra. Netto är ett av handelsföretagen som inte är oroade över en eventuell lågkonjunktur. – För oss är det nästan tvärt om. En lågkonjunktur gynnar extremlågpris. Vi ser trenden både i Danmark och ute i Europa att sämre tider ger ett uppsving för företag som oss, säger Jan Richter, tillträdande vd på Netto. – Vi har en stark expansionsplan om att öppna 30 nya butiker per år de närmaste fem åren. Vi tror att vi kommer att kunna ta andelar av våra konkurrenter. Vår målsättning är att ha fem procent av den svenska livsmedelsmarknaden om fem år, säger Jan Richter. Även Ikea räknar med att öka sina marknadsandelar ytterligare vid en lågkonjunktur. – Vi har haft en bra försäljningsökning på sex procent under den senaste tolvmånadersperioden. Men det är svårt att sia om hur försäljningen kommer att utvecklas i varuhusen, säger Ikeas försäljningschef Håkan Sandman. – Vi följer ju noga konjunkturrapporterna och hur konsumenternas privatekonomi kommer att utvecklas. Men rent generellt kan vi säga att ett företag som Ikea klara sig bra när det är tuffare tider. Blir det en lågkonjunktur kommer vi nog att öka våra marknadsandelar, säger Håkan Sandman. Men inte bara enskilda kedjor kommer att locka till sig nya kundgrupper om det blir en lågkonjunktur. Rolf Karp , analytiker på Öhmans fondkommission, sticker ut hakan och pekar ut ytterligare vinnare: – Nya köpcentrum med annorlunda utbud som lekplatser och musikscener kommer att vara klara vinnare för även om kunderna får mindre pengar lockas de till centrum som erbjuder mer än det invanda gamla centret. Förlorarna blir de köpcentrum som satsat på inredning, elektronik och bygg. Lyfter man blicken och tittar internationellt på kläder så vinner butiker som säljer märkesvaror som kanske är förra säsongens till kraftiga rabatter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08