23948sdkhjf

Billigt – ingen garanti med globala inköp

Det är inte alls säkert att man sparar pengar på att köpa eller tillverka varor hos företag på andra sidan jorden.

­Allt fler konsumentvaruföretag köper in sina varor från Kina, Indien och andra avlägsna länder. Huvudsyftet är att pressa ner kostnader, men många företag är okunniga om hur mycket de sparar och vilka effekter den globala varuförsörjningen får på produktkvalitet och leveranssäkerhet. Detta framgår av en ny rapport från revisionsföretaget Öhrlings Price Waterhouse Coopers som presenteras i dagarna. Rapporten baseras på en studie av detaljhandels- och leverantörsföretag från hela världen. - Den främsta drivkraften till global varuförsörjning är att öka effektiviteten och minska kostnaderna, men det är förvånansvärt många företag som saknar tydliga rutiner för att mäta om de når sina mål, säger Anna-Carin Bjelkeby på Öhrlings Price Waterhouse Coopers som sammanställt rapporten. Hon menar att kostnader som är enkla att spåra, som transport-, logistik-, tull- och lagerkostnader mäts, men kostnader för att säkra leveranskapacitet, säkerställa kvalitet och hantera socialt ansvar är svårare att kvantifiera, och därför mäts de inte i samma utsträckning. Produktkvalitet är den största enskilda risken vid global varuförsörjning enligt 68 procent av de svarande. - Ändå är det färre än hälften som känner sig säkra på att de kan hantera de risker som är kopplade till produktsäkerhet, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.09