23948sdkhjf

De nya retail-vikingarna kommer inte från Skandinavien

Svenska detaljhandels-byggare, kom igen nu. Kunde H&M och Ikea erövra världsmarknaden kan flera göra det. Tänk nytt och utmana konventionerna i stället för att bara hänga med.

En mycket uppmärksammad bok internationellt är ”The Viking Manifesto – The Scandinavian approach to Business and Blasphemy” av Steve Strid och Claes Andreasson (utgiven 2008). Boken handlar om att företag måste ha en helt egen idé och sedan genomföra den på ett annorlunda sätt än vad som förväntas av en. De gamla vikingarna bröt mot reglerna, dagens moderna vikingar gör detsamma, har mycket mod och använder också humor som ett vapen i sin kommunikation med kunderna. Skandinavien motsvarar bara 0.3 procent av världens befolkning, men håller över 3 procent av världens export och har oproportionerligt många starka varumärken. Boken utnämner också den skandinaviska ledarstilen som en framgångsfaktor som underlättar team work och kreativitet. Inom detaljhandeln är läget inte som ”The Viking Manifesto” skriver. Där kommer idag det största nyskapandet från andra sidan Atlanten. Bland alla exempel kan nämnas Whole Foods Market och Apple Store. Apple är ju extra fascinerande som exempel. Man har ju gått från att vara tillverkare av datorer på 90-talet till att idag vara världens mest beundrade detaljhandelskoncept som vänt upp och ned på traditionella detaljhandelsbegrepp, till råga på allt med helt nya, innovativa produkter. Det måste vara historiens största och snabbaste strategiska helomvändning. I somras besökte jag Apple Stores flaggskeppsbutik i Boston (20 000 kvadratmeter, 165 anställda, öppet 15 timmar per dag). Jag fick med egna ögon se den unika glasarkitekturen och den patenterade trappkonstruktionen och uppleva den höga servicenivån – fantastiskt. Produkterna tonas ned, man säljer idé och livsstil. De stora ytorna används till stationer där jag som konsument kan testa produkterna. I föreläsningslokalerna kör man kontinuerligt hela dagarna entimmesseminarier. Trots de generösa ytorna till annat än produktexponering finns ingen butikskedja i världen som kommer upp i samma höga försäljning per kvadratmeter (över 300 000 kronor). Ett wake-up call till svenska konceptbyggare. Låt inte amerikanarna ta över vårt arv. Fram för fler skandinaviska vikingar inom retail!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063