23948sdkhjf

Aggressiva planer för KF:s matwebb

KF:s matsatsning på nätet, Mataffären, förväntar sig att växa kraftigt de närmaste åren.

Sedan sajten Mataffären drogs igång på försommaren i Stockholmsområdet har sajten haft ett hundratal ordrar dagligen. Då stockholmarna kom tillbaka från semestern i går ökade antalet beställningar med närmare 50 procent och till årsskiftet hoppas man på 300 beställningar per dag. Dessutom tror man på en fördubbling av försäljningen årligen de närmaste åren. – Hittills har vi inte marknadsfört oss alls. Men nu drar vi igång en reklamkampanj, med spottar i TV4, annonser i lokalpress och på webben. Budskapet är helt enkelt att möjligheten att handla på nätet finns, och att det är enkelt, säger Claes Hessel, vd för webbplatsen Mataffären till Dagens Nyheter. Konkurrenten Prisextra har mellan 200 och 250 ordrar i Stockholmsområdet dagligen, företaget har en beräknad tillväxt för sin matsajt på fem procent per år. Men även om det är smidigt att handla mat över nätet har troligen kunderna en bit kvar innan de köper sitt dagliga bröd på nätet. – Jag tror att vi får vänta många år innan e-handeln med livsmedel ens omfattar 1 procent av den totala livsmedelshandeln. Inom vissa geografiska områden kan det gå snabbare, men jag tror att vi får vänta många år innan det slår igenom på bred front, säger Jonas Arnberg på Handens Utredningsinstitut, Hui till tidningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063