23948sdkhjf

Hemtex tappade marknadsandelar

Hemtextilkedjan Hemtex marknadsandel sjönk under första halvåret från 30,5 procent till 27,5 procent. Kedjan behåller dock förstaplatsen, närmaste konkurrenter hade 12,7 respektive 9,8 procent.

Under det första halvåret 2008 minskade den totala hemtextilmarknaden med 3 procent i värde enligt siffror från GfK. Det är framför allt lägre priser som drar ner marknaden, mätt i volym ökade försäljningen med 4 procent. Hemtex räknar med att öka marknadsandelarna igen under hösten. – Utvecklingen av vår marknadsandel ska ses mot bakgrund av de minskade inköpsvolymer som beslutats för att anpassa lagervolymerna inför hösten. Det har lett till minskat nyhetsflöde under våren, kommenterar Hemtex vd Anders Jansson i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062