23948sdkhjf

Wedins säljer Wedinskedjan

Wedins säljer Wedinskedjan till norska Eurosko och satsar istället allt på Rizzo och Accent.

Wedins säljer Wedinskedjan med 59 butiker till norska Eurosko för 85miljoner kronor och en Wedinsbutik säljs till en annan aktör. Wedins behåller ett tiotal butiker som successivt ska omvandlas till Rizzo eller Accent. Wedins vill på det här sättet öka satsningen på Rizzo och Accent utveckla sin position i det övre mode- och kvalitetssegmentet för skor och accessoarer. Företaget kommer också att byta namn. Under den senaste niomånadersperioden omsatte Wedinskedjan 294 miljoner kronor och belastade Wedinskoncernens resultat med minus 47,6 miljoner kronor. I och med försäljningen räknar Wedinskoncernen med att spara 200 miljoner kronor. Eurosko får tillträde till Wedinskedjan, med personal och varulager från och med den 1 september. Under en övergångsperiod kommer butikerna att verka under varumärket Wedins. - Vi är mycket nöjda med att vi i ett slag får ett rikstäckande butiksnät i Sverige, som ett starkt komplement till vår befintliga verksamhet i Norden. Med vår fokusering på skor inom volymsegmentet har vi förutsättningar att skapa en mycket bra utveckling för de nu förvärvade Wedinsbutikerna, säger Christian Hatle, ordförande i Euro Sko Group.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084