23948sdkhjf

Lönsamt snus för Swedish Match

Andra kvartalet innebar ökad vinst för Swedish Match. Snusförsäljningen i Skandinavien minskade i volym.

Nettoomsättningen under det andra kvartalet ökade med 6 procent till 3 284 miljoner kronor (3 090). Valutaomräkning har påverkat jämförelsen av nettoomsättningen negativt med 175 miljoner kronor. Rörelseresultatet för andra kvartalet ökade till 733 miljoner kronor (642). För produktområdet snus ökade nettoomsättningen med 20 procent under det andra kvartalet till 953 miljoner kronor (794) och rörelseresultatet ökade med 32 procent till 410 miljoner kronor (311). Den skandinaviska snusförsäljningen ökade med 26 procent jämfört med andra kvartalet föregående år. Volymerna mätt i antalet dosor minskade med 2 procent. Försäljningen av snus i Nordamerika ökade med 22 procent i lokal valuta som ett resultat av volymtillväxt på 21 procent. Rörelseresultatet ökade i lokala valutor, men minskade i svenska kronor till 184 miljoner kronor (193) till följd av valutaomräkning. Nettoomsättningen för cigarrer ökade både i USA och i Europa i lokala valutor som ett resultat av förvärvade verksamheter. Rörelseresultatet ökade i USA i lokal valuta och var i Europa på samma nivå som föregående år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063