Hornbach ökar etableringstakten
Butiken som ligger i Botkyrka söder om Stockholm har 22 000 kvadratmeter säljyta och är därmed den största av kedjans tre butiker i Sverige. Varuhusen vänder sig till hemmafixare och professionella användare både inom bygg, inredning och trädgård med ett sortiment på 60 000 artiklar. Men det ser inte ut att bli någon öppningsrea. Hornbach använder sig inte av tidsbegränsade erbjudanden eller rabatter. - Vår strategi med alltid låga priser gör att kunderna kan planera sin ekonomi på ett tryggt och långsiktigt sätt när det gäller deras hus- eller trädgårdsprojekt, säger varuhuschef Olle Boredahl. Hornbach har investerat 390 miljoner kronor i butiken som sysselsätter 120 personer. Fram till 2015 ska företaget investera ytterligare 2,3 miljarder kronor för att kedjan ska växa till tio butiker i Sverige. Hornbach öppnade sin första svenska butik i Göteborg 2003, och sin andra i Malmö 2005. Sammanlagt har Hornbach 125 varuhus i Europa och omsatte förra året 2,6 miljarder euro.