Handlare mindre uppåt
Handelsbarometern för juli visar på sjunkande optimism bland handlarna och en viss oro för framtiden kan skönjas. Tilltron till försäljningsutvecklingen i den egna butiken är fortsatt högre än för detaljhandeln i stort, men dämpas något i julimätningen. Handlarnas tilltro till utvecklingen i den totala detaljhandeln, den så kallade framtidsindikatorn, når sin lägsta nivå sedan mätningarna startade i juni 2006. I barometern svarar vidare en dryg majoritet av handlarna att turisterna är viktiga för sommarens handel. – Mer pessimistiska hushåll, stigande priser och räntor och fallande börskurs gör att även detaljhandelsföretagarna har en dyster syn på de närmaste tre månadernas försäljning, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Men viktigt att notera är att hälften av handlarpanelen fortfarande tror på en oförändrad försäljning under de närmaste månaderna. Någon tvärbroms är det inte fråga om. – Dessutom är augusti en viktig turismmånad och över 60 procent av handlarna i panelen säger att turisterna är viktiga för försäljningen. En tredjedel uppger att turisternas betydelse för försäljningen har ökat under de senaste åren. Det kan alltså löna sig för många av detaljhandelns delbranscher att rikta erbjudanden mot turisterna i sommar, säger Yvonne Ingman.