Klädhandeln rasar
Försäljningen i klädhandeln minskade med 12,2 procent jämfört med juni förra året. Skohandeln minskade med 8,3 procent, mätt i löpande priser för jämförbara enheter. Det framgår av Stils blixtindex över kläd- och skoförsäljningen i Sverige, som HUI tagit fram. Under årets första halva har försäljningen av kläder minskat med 3,4 procent och skoförsäljningen minskat med 7,2 procent I en kommentar till de dystra siffrorna skriver Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil, att en kalendereffekt står för ungefär fem procent av nedgången, och att juni förra året var en stark försäljningsmånad. Men det finns också andra förklaringar. - Rimligen är det de dyrare matpriserna, ökande räntorna och skenande bensinpriserna som ger konsumenterna hål i plånböckerna och som slår mot sällanköpsvarorna. Jag är övertygad om att utvecklingen för modesektorn speglar en allmän nedgång för konsumtionen.