Gynning som pinuppa succésålde
Abecitas senaste kampanj för bad- och underkläder drog igång i januari och har pågått under våren och försommaren. Under året räknar företaget med att investera runt en miljon kronor i kampanjen. När nu försäljningssiffrorna redovisats så visar den sig ha varit en succé. Försäljningen har ökat med 20 procent. – Den här satsningen betalade sig snabbt, konstaterar Monica Sjösvärd, affärsområdeschef för Abecita. – Carolina Gynning är en färgstark personlighet som drar uppmärksamheten till sig. Dessutom bär hon upp vilket mode som helst. Kampanjen har betalat sig flera gånger om. Och då har badmodesäsongen precis börjat. I kampanjen poserar Carolina Gynning á la glamourös 50-tals pinuppa. Abecita annonserar uteslutande i dagspress, samt i form av bio-reklam före visningarna av Sex and The City. Efter första halvårets 20 procentiga ökning skruvar Abecita upp prognosen för 2008: – Vi räknar med att omsätta 68 miljoner i år, vilket ska jämföras med 55 miljoner förra året. Abecita har aldrig gått så bra som nu. Detta på en marknad där kedjeföretagen tar allt mer av kakan, säger Monica Sjösvärd. Hon understryker dock att det inte bara är Gynning-kampanjen som driver upp försäljningen. Abecitas har även satsat på föryngring de senare åren, framför allt inom badmodet. – Omläggningen ger resultat. En mätning som genomfördes bland återförsäljarna tidigare i år visade att snittåldern på Abecitas kunder gått från 55+ till 35+ på några få år, säger Monica Sjösvärd. Abecita säljs i 650 butiker och varuhus runt om i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Den största marknaden är Sverige med 50 procent av intäkterna.